2021

 Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani


Salam Ramadan untuk semua umat Islam. Dah nak masuk fasa memburu malam Lailatul Qadr. Moga kita semua dipermudahkan untuk memperbanyakkan amal dalam bulan yang mulia ini. 

So, welcome 2021! Alhamdulillah sebab aku masih diberi peluang, ruang dan waktu untuk terus memaknakan hidup, jasad dan nyawa yang Allah bagi. Walaupun adakalanya aku tak berapa hargai semua ini. Kita selalu terlepas pandang nikmat yang kecil ni kan, hinggakan selalu mempersoalkan sesuatu yang lebih besar kenapa berlaku dalam hidup kita. Benda yang kecil ni la sebenarnya melatih kita untuk terus menghargai sekecil-kecil perkara. 

 22 Tahun aku hidup, saban tahun aku terima kasih sayang yang luar biasa dari kawan-kawan dan keluarga. Sesungguhnya aku tak sangka ataupun aku tak letak expectation dekat kawan-kawan aku buat surprise delivery during my birthday. Their wishes and doas. Subhanallah. Aku sebak la baca wish semua orang. Yang stay kawan dengan aku dari dulu sampai sekarang, yang baru kenal, yang kenal sebab assignment hahahahaha. Alhamdulillah Allah rezekikan aku dalam circle yang baik.

Adulting is hard. Kan? Aku rasa fasa umur 20-an ni fasa mencabar untuk aku kawal emosi aku, untuk aku upgrade diri aku jadi a better person. Untuk aku lebih memahami orang sekeliling, melatih diri aku untuk lebih matang. Bukan mudah sebab dalam diri aku masih ada keanak-anakkan itu. Tapi, satu benda aku bangga dengan diri aku ialah aku dapat recognize bila masa aku burn out, stress and how I cope with it. Semakin kita besar, semakin kita belajar macam mana sebenarnya kita nak bentuk diri kita. Nak jadi yang lebih baik, atau jadi yang lebih teruk. Bukan nak jadi baik sebab nak spouse yang baik ke apa, tapi untuk diri kita sendiri. And tu yang aku tengah struggle. 

ODL make me introvert sometime. Tapi aku kadang rasa lost sebab aku tak dapat nak communicate dengan orang physically. Aku tak dapat nak penuhkan tank extravert aku hahahahha. Alhamdulillah ada beberapa orang yang sudi video call dengan aku, checking up on me, aku dah bersyukur dah. Ada orang yang aku percaya untuk jadi telinga aku pun aku bersyukur sangat. Aku jenis susah nak open cerita dengan orang eventho orang tu aku rapat sangan bagai isi dengan kuku. Mungkin sebab aku takut energy yang aku dapat tu tak sama.

 So masuk semester 2 mengajar aku untuk lebih bertolak ansur dengan orang, lebih memahami orang dan jangan ambil burden yang unnecessary untuk aku. Sebab takut nanti orang pijak kepala. But sometime aku buat juga. And alhamdulillah untuk result sem 1. Tapi aku harap sangat dapat masuk kampus. Aku nak bersosial, asah skil komunikasi, aku nak rasa dunia luar balik, duduk keliling manusia. Aku admit duduk rumah buat aku cerpat burnout. Nasib baik ada kucing boleh buat stress reliever. 

Okaylah. Lebih dari biasa aku cerita hari ni. Saja cerita sini walaupun aku tau tiada orang pun yang baca hahahhahaa. Till meet again anajaha :)

Comments

Anonymous said…
who say tiada siapa yang baca hehhh!

najah..whatever hardship you have faced..i want you to know that you have done so well and i'm so proud of you ✊🏻 i'm not good in giving advices and being your comfort place because i'm so bad at words 🙁 but i always rooting and wishing the best for you 💕 stay strong stay awesome as always..you are amazing najah!

*sending virtual hug ~





Popular Posts