Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani 

 2019, Tahun ketiga aku di IQDAR sebagai pelajar diploma. Jujur aku kata, banyak benda aku belajar. Lebih-lebih lagi, aku bukanlah berasal dari keluarga yang mempunyai biah solehah, yang rajin pergi daurah. Tapi cukup aku katakan aku bersyukur hadir dalam keluarga yang menitiberatkan soal agama seperti solat dan tutup aurat dengan sempurna. 

 Cukup aku katakan, bersyukurnya aku surround dengan suasana yang macam tu. Suasana yang buat kita lebih dekat dengan agama seperti majlis qasidah, daurah kitab. Tambahan pula, dekat dengan masjid. Sehabis mungkin aku cuba amik peluang hadirkan diri ke masjid. Sebab aku tau, bila habis diploma, entah bila dapat aku duduk lama-lama dalam masjid.

 Tapi, matahari tak selalunya bersinar, kadag-kadang hujan turun. Duduklah dalam suasana yang macam tu pun, takkan boleh lari dari ujian dan dugaan. Takkan sekelip mata kita boleh jadi baikkan. Setiap hari, aku akan cuba ingatkan diri aku, "kau bertuah Najah, dapat rasa suasana ni, dikelilingi kawan yang baik. Berapa ramai yang nak duduk suasana macam ni tapi tak dapat". Ada sebab masalah keluarga, ada sebab masalah kewangan. Macam-macam. Dugaan manusia itu lain-lain. Tapi asbabnya sama. Nak bagi hambaNya, lebih dekat dengan Dia :)

 Memang yang masuk IQDAR tu pilihan Allah, tapi kita lupa untuk diterima dalam pilihan tu. Ada orang berhenti tengah jalan sebab tak boleh go dah. Ada yang berhenti sebab malas. Ada yang berhenti sebab terpaksa tapi dia tak nak berhenti pun. Tapi sebab terpaksa, ,dia berhenti. Ustaz aku selalu pesan, jangan lupa doa, doa biar kita ni diterima dalam pilihan Allah ni untuk jadi ahliNya. Mulianya kita sebab Quran. Quran yang boleh jadi hujah untuk kita, dan hujah keatas kita. Quran yang boleh laknat kita, asbab kita tak jaga surat cinta Tuhan :')

 Masuk soal hati dan perasaan. Sebab tak ada orang baca lah aku berani masuk bab ni hahahaha.
Jujur aku kata, aku serik. Memangla mungkin kita rasa indah, rasa seronok sebab ada yang ambil berat tentang kita, ada yang concern dengan kita, ada yang ingat kita. Tapi tu sementara. Jangan kita lupa. Hati tu, ada yang memegang. Hati manusia ni berbolak-balik. Jangan kita sayang sangat, jangan kita benci sangat. Bersederhana. Kalau orang tanya kenapa aku serik dah, cukup lah sekali tu. Sebab aku rasa sia-sia sangat waktu aku tu. Serious, hahaha rasa bodoh dengan diri sendiri. Tapi ada pengalaman, ada pengajaran kira ok lah haaha, nasib baik la tak lama mana.

 Untuk tahun akhir, aku cuma boleh doa dan berharap, biar aku boleh habiskan apa yang aku mulakan, and banggakan ibu ayah aku. Terima kasih untuk kawan-kawan yang suka bagi kata-kata deep, yang bagi semangat. Semoga Allah memudahkan urusan kalian dan kita semua.

Cukuplah sampai sini. Aku harap bukan setahun sekali la aku post entry baru hahahaha. May Allah ease! :)

ps: dear self, this is your writing in 20 years old. dont give up ok! and bersyukur untuk segala yang awak dapat ^^


Comments

Anonymous said…
tewww... kemaih laaa nih hah?? 😂😂

Popular Posts