Tarbiah Ramadan

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani,

Assalamualaikum :) Aku harap tak ketinggalan untuk mengucapkan salam ramadan. Alhamdulillah, Sudah masuk fasa ke dua (Al-Mughirah) keampunan. Semoga Allah ampunkan dosa-dosa yang sebanyak pepasir di pantai dan sebanyak buih di lautan.

 Alhamdulillah, semalam selepas solat terawih, aku dan kawan-kawan di beri kesempatan mendengar sedikit tazkirah ramadan oleh ustaz Adnin Roslan.

Aku tak nak cakap banyak. Isu yang dia sentuh berkaitan dengan maksiat. 

Ustaz ada bagi kesan2 kita lakukan maksiat. Tak kisah la maksiat yang macam mana. Maksiat tu bukan zina semata-mata. Umat kini salah persepsi tentang maksiat. Aku tak cukup ilmu nak rungkaikan konsep maksiat tu. Seeloknya tanya lah yang lebih arif :)

Kesan-kesan maksiat:
  1. Allah Murka
  2. Orang baik yang beriman akan benci kita
- Allah hadirkan rasa benci tu kepada orang yang beriman supaya benci apa yang kita lakukan. Bukan benci pelakunya. That the way Allah bagi kita petunjuk.

3.Menghalang kemurahan rezeki(exams for simple example)

4.Penghalang mendapat ilmu

5.Rasa terasing,kosong dari Allah

6.Rasa terasing dari kawan-kawan

7.Terhalang untuk melakukan kebaikan

8.Hasrat untuk buat maksiat ada

9.Hati menjadi gelap dan wajah masam

10.Melemahkan akal

Jadi, let we check our heart, our ibadah, ada tak yang slack, culas,, well,, improve our ibadah fardhu and tambahkan ibadah sunat. 

Salam ramdhan..

Maaf. Ini je yang aku mampu kongsi

Comments

Popular Posts