Ihtifal Huffaz Kebangsaan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

 Punya lama aku simpan cerita tentang Ihtifal Huffaz. Terperap dalam draft. Okay so, here it is. Ihtifal Huffaz merupakan satu mahrajan yang diadakan dua tahun sekali. Selalunya, Darul Quran jadi tuan rumah. Dengar cerita akan datang, Kedah jadi tuan rumah.. Entohle nak. Banyak acara yang dipertandingkan dalam ihtifal ni. Indoor and outdoor. Indoor tu macam Debat BM,BI, syarahan, tilawah and of course paling utama, hafazan.  So alhamdulillah untuk ihtifal tahun 2019, aku dapat juga masuk debat. Dulu tak dapat sebab ustazah tak bagi. Muqarrar hafazan jauuuuh.. Jadinya alhamdulillah untuk tahun akhir ni aku dapat juga jadi wakil IQDAR.

So, aku masuk debat bm ye anak-anak. Debat bm yang dah lama aku tinggalkan sampai berkarat. Aku dah lupa how to speak in front of people. Feel tu dah lama hilang. Tapi alhamdulillah, coach kamu banyak membantu. 

 Overall pengalaman masa ihtifal sangat seronok. dengan asatizah, dengan rakan-rakan. Satu peluang untuk aku melakar lebih lagi memori indah bersama mereka. Memandangkan tahun akhir, jadinya aku perlu menghargai setiap detik bersama mereka. 

Surprisingly, debat bm IQDAR dapat masuk final. Mula-mula kami lawan dengan Sabah, then lawan dengan Pahang. Serious ingatkan kalah masa dengan Pahang. Alhamdulillah rezeki kami lawan di auditorium. Subhanallah. Audi sangat ramai malam tu. Aku berdebar. That was the worst performance ever untuk aku. Tapi aku bangga dengan diri sendiri. Sebab aku dapat cabar diri aku. Aku tak berminat untuk cerita flow sepanjang minggu ihtifal berlangsung. Tapi alhamdulillah untuk segalanya. Next story pulak :)


Comments

Popular Posts